Schuldig
Wie afgelopen maandag de eerste aflevering van de zesdelige serie ‘Schuldig’ op NPO 1 heeft gezien, weet genoeg. Er zijn in Nederland veel mensen met schulden en betalingsachterstanden. Deze indringende reportage laat zien dat alleen in Amsterdam al 80.000 mensen forse schulden hebben of in de gevarenzone zitten.
We zien deurwaarders, hulpverleners, schuldeisers en zelfs wethouders dagelijks in de weer om onbetaalde rekeningen van inwoners in Amsterdam vlot te trekken. Niet alleen burgers, ook bedrijven en winkeliers zien soms door de bomen het financiële bos niet meer.
Zo maken we ook kennis met Dennis in ‘Schuldig’ Een rasechte Amsterdammer met een dierenwinkel in Amsterdam – Noord. Hij doet zijn best, maar bijna dagelijks valt er een rekening op zijn deurmat die hij niet kan betalen.
De schuldeisers van Dennis maken vaak gebruik van incassobureaus om deze niet betaalde rekeningen alsnog te incasseren. Zij zijn ervaren in dit werk en zoeken samen met Dennis naar een regeling om achterstallige betalingen op te lossen.
Onderzoek van ACM en AFM
De ACM en de AFM hebben nu juist deze incassobureaus op de korrel. Volgens hun eigen onderzoek werken een aantal van deze bureaus niet volgens de spelregels. Mensen met een betalingsachterstand zouden onder druk worden gezet en er wordt bijvoorbeeld gedreigd met het inhouden van loon. Ze zijn fout volgens beide toezichthouders.
Volgens deze twee autoriteiten zijn vooral mensen met een laag inkomen de dupe van de foute incassobureaus. Er is dan ook een landelijke campagne gestart. Door middel van filmpjes, voorbeeldbrieven en informatie op een website willen ze mensen weerbaarder maken tegen het gedrag van foute bureaus. Een checklist helpt mensen controleren of een bureau tijdens de wedstrijd niet de spelregels heeft veranderd. Tot slot is er ook nog een anonieme kliklijn voor oud medewerkers van incassobureaus.
Op zich niks mis met het beschermen van burgers tegen onrecht. Maar? Zijn dit de juiste middelen voor de juiste doelgroep? Straetus denkt van niet!
In de eerste aflevering van ‘Schuldig’ wordt al snel duidelijk dat mensen zich schamen voor hun financiële problemen. Ze vertellen het nog niet eens aan hun partner. Ook voor Dennis met zijn winkel geldt; je loopt er niet mee te koop. Je ziet dat deze mensen dagelijks bezig zijn om te overleven. Heb ik nog voldoende eten, kan mijn winkel open blijven, heb ik morgen nog een dak boven mijn hoofd en kan ik een taartje kopen voor de verjaardag van mijn dochter? Dat zijn de vragen die hen ‘s nachts wakker houdt.
Deze mensen en ondernemers bereik je niet met filmpjes, checklists en websites waar je voorbeeldbrieven moet opsporen. Een kliklijn werkt over het algemeen ook niet echt bevorderend. Mensen hebben niet de natuurlijke neiging om als een klokkenluider door het leven te gaan. Als je schulden hebt, loopt je hoofd over. Je wilt dan geen landelijke campagne om je oren, maar vertrouwen en een oplossing.
Duurzame relatie
Daarom pakt Straetus het anders aan. Wij geloven juist in deze situaties in klantvriendelijkheid en het opbouwen van een relatie. Ook met mensen die moeite hebben hun rekeningen te betalen. Wij investeren in een goede relatie met deze debiteuren en zoekt naar mogelijkheden die voor beide partijen op de langere termijn waarde hebben. Dus niet alleen maar eenmalig die factuur innen.
Straetus wil voor haar klant en de debiteuren een oplossing die, naast het betalen van de openstaande rekening(en), bijdraagt aan het voorkomen van nieuwe financiële problemen in de toekomst! Kan dit? Jazeker, uit onze cijfers blijkt dat 12% van de opdrachtgevers eerst debiteur was. Door de prettige werkwijze hebben deze partijen ook gekozen om de openstaande posten te laten incasseren door Straetus.
Je wilt als debiteur niet verder het spreekwoordelijke moeras ingedrukt worden. Straetus is een incassobureau wat volgens de regels werkt en met klanten en debiteuren zoekt naar een oplossing die op de langere termijn zorgt voor een gezonde financiële huishouding aan beide kanten
ACM en AFM, kom een keer op de koffie bij ons. Wij leggen jullie graag uit waarom meer dan 10% van onze huidige klanten eerst debiteur was.
Crijn Janssen, directeur Straetus Nederland B.V.