Slim ondernemen betekent voldoende aandacht hebben voor het voorkomen van onnodige discussie over de rekening. De zaken zó regelen dat de kans op non-betaling klein is. Het levert meer winst op en draagt bij aan de continuïteit van je bedrijf.
Achteraf makkelijk praten
Ik zie bij incassozaken hoe ondernemers hun kans op betaling aanzienlijk hadden kunnen vergroten. ‘Had de opdracht wat beter omschreven in je offerte, had algemene voorwaarden laten opstellen, had aanvullende eisen gesteld toen je akkoord ging met uitstel van betaling, had nou niet zo lang gewacht met het zoeken van hulp etc.’ Dat soort gedachten spelen door mijn hoofd als ik dossiers probeer op te lossen. En dat geef ik ook mee aan mijn opdrachtgevers. Makkelijk praten achteraf. Maar je kunt toch echt een hoop problemen op relatief simpele wijze voorkomen. Of in ieder geval overbodige discussies vermijden en er op tijd bij zijn.
Ondernemers kunnen door wanbetalers zelf in de financiële problemen komen of raken op zijn minst flink teleurgesteld als hun vertrouwen is misbruikt. Of ze worden het slachtoffer van omstandigheden die hun klant niet had voorzien. Afboekingen, lange onderhandelingen en gerechtelijke procedures zijn het gevolg. En dat kost geld, tijd en negatieve energie. In de preventieve sfeer kan veel worden gedaan om deze situaties te vermijden of in ieder geval de schade beperkt te houden. Ondernemers laten zich soms lastig overtuigen van het nut daarvan. Dat overkomt mij niet, ik ken mijn klanten, ik heb nog nooit problemen gehad en ik wil die klant niet kwijt raken. Ondernemen is béwust risico’s nemen. Ik zeg wel eens ‘wie zijn belangen het minst heeft veiliggesteld, betaalt de rekening’. En met dat veilig stellen bedoel ik dan een heel pallet aan zaken. Bepalen of je een klant op rekening kan leveren bijvoorbeeld. Maar ook een kraakheldere omschrijving c.q. afbakening van de dienst die je gaat leveren, algemene voorwaarden, correcte en tijdige facturatie, structurele opvolging van openstaande posten etc.
Kennis en ervaring beschikbaar stellen
In Nederland hebben we circa 400 Certified Credit Managers, die meestal in dienst zijn van het grootbedrijf, banken en verzekeraars. Ik wil graag mijn kennis en ervaring beschikbaar te stellen aan het MKB. Enerzijds door adviesrelaties op te bouwen met mijn cliënten. Anderzijds door het geven van trainingen en workshops voor ondernemers en hun medewerkers.
Tijdens de workshop ‘Op krediet of niet’ worden kredietrapporten van klanten van de deelnemers besproken. Wanneer is het zinvol om een kredietrapport te gebruiken en wanneer niet. Waar let ik op als ik de kredietwaardigheid moet beoordelen. Wat laat ik zwaar wegen en wat niet. Wanneer zoek ik verder naar informatie of vraag ik de klant om dat aan te leveren. Welke (aanvullende) voorwaarden of zekerheden ga ik vragen aan de klant. Én hoe verkoop ik dat.
Bij de workshop ‘Meer grip op uw debiteurenbeheer’ gaan de deelnemers na twee dagdelen naar huis met een uitgewerkt debiteurenbeleid. Hoe gaat jouw bedrijf om met klantacceptatie en leveringsvoorwaarden, facturatie, debiteurenbeheer, klachten, incasso en het beheersen van deze processen. Korte stukjes theorie direct toepassen op jouw situatie en uitwerken op de laptop. Het resultaat vergelijken met de andere deelnemers. En als laatste onderdeel: hoe ga je dit implementeren, bespreken met zakenpartner, personeel, leidinggevende en/of klanten. Het geeft structuur en duidelijkheid.
Zelf vind ik vooral het gemêleerde publiek een enorme plus. Eigenaren van wat grotere bedrijven zitten naast ZZP-ers, controllers en debiteurenbeheerders. De kleine groepen (maximaal 10) en het concrete resultaat worden zeer gewaardeerd.
De volgende workshops zijn gepland in Amsterdam:
Op krediet of niet: 09-02-17 en 16-05-17, van 15.30-18.00 uur
Meer grip op uw debiteurenbeheer: 07-03-17 van 15.00-21.00 uur (via MKB Forum)
Informatie: amsterdam@straetus.nl / Tel. 088-0440026
Door André de Bruin, Straetus Amsterdam