Vital 4 Skool, Kaldi koffie & thee en Straetus Nederland zijn genomineerd voor NFV Franchise Trofee. Alle drie de formules zien kansen, maar ook allemaal vinden ze de nominatie op zichzelf al een overwinning.
Kaldi koffie & thee
“Dit is een waardering voor ons en onze franchisenemers”, reageert directeur en oprichter Hans Tietema enthousiast. De basis van het succes van ‘zijn’ formule zit ‘m volgens eigen zeggen in het samenwerkingsmodel franchise. “Bij alles wat wij doen denken we eerst aan de franchisenemers. Is de introductie van een product, het aangepaste winkelformaat of het andere kassasysteem wel goed voor hem of haar? Immers, we hebben elkaar nodig. Als de franchisenemer geld verdient, dan verdient de organisatie ook geld.” Tietema spreekt over het Kaldi-principe van één plus één is drie. “We doen het samen, al meer dan achttien jaar.
Franchise is het spel dat we spelen, met succes.” Maar dat succes komt niet aanwaaien, volgens Tietema begint alles met een zorgvuldige selectie van de juiste franchisenemers. “Dat doen wij volgens de badkamerspiegeltechniek. Ja, de badkamerspiegeltechniek. Kijk, bij de eerste gesprekken is iedere kandidaat franchisenemer natuurlijk super enthousiast. Maar wij zeggen dan altijd, kijk nou vanavond voordat je naar bed gaat in de spiegel op de badkamer en wees dan eerlijk tegen jezelf: wil ik dit echt? Dan blijkt dat er best nogal eens wat kandidaten afhaken.” Bij Kaldi wordt veel initiatief van de franchisenemers verwacht. “Zij staan zelf in hun vestiging om die succesvol maken, natuurlijk met hulp op het gebied van o.a. inkoop, marketing, financiën en overige zaken. En met die hulp kunnen ze zich focussen op de omzet en klanten binding van hun Kaldi vestiging. Dat betekent dat zelf producten gaan inkopen of advertenties maken niet nodig is, want dat leidt af, haalt de focus weg van waar het omdraait voor de vestiging; de gast.
Goede franchisenemers gebruiken het systeem.” Het tonen van eigen initiatief begint overigens ook al bij de selectieprocedure waar Kaldi echt niet iedere keer achter de kandidaten aanzit. Tietema: “Na een aanvraag bellen wij ze één keertje na. En vanaf dat moment moet de potentiële franchisenemer zich verder proactief opstellen om verder te gaan in het proces. We pushen niemand, het moet uit hen zelf komen, ze moeten echt willen.” Ook na de start heeft Kaldi allerlei slimme truckjes om de franchisenemers bij de les te houden. “Dat noemen we de het nachtkastjesprincipe. Als een franchisenemer net is gestart, is die vaak heel enthousiast. We vragen hen dan vijf punten op te schrijven waarom ze franchisenemer bij Kaldi zijn geworden en deze te bewaren in het nachtkastje. Na anderhalf of twee jaar wanneer het even tegen zit en de verwachtingen om welke reden dan ook anders is, dan vraag ik ze het papiertje met de aantekeningen uit het nachtkastje te halen. Dat werkt soms zo verhelderend, dat ze weer opnieuw met volle energie aan de slag gaan. Maar het kan ook zijn dat het een bevestiging is van hetgeen ze hebben ervaren en dat ze een andere keuze willen gaan maken. In dat geval zullen wij met de franchisenemer naar een oplossing zoeken.” Deze eigen aanpak werkt goed, verzekert Tietema. “Natuurlijk zijn er bij ons ook weleens discussies, dat hoort erbij. Maar door de bank genomen verloopt de samenwerking echt heel goed. De nominatie voor NFV Franchise Trofee is daarvan een mooie bevestiging.”
Straetus Nederland
“Onverwacht en enorm trots.” Het zijn de eerste woorden van directeur Dennis Kuipers van Straetus Nederland als het gaat om de nominatie voor de NFV Franchise Trofee. Het is volgens hem de beloning voor de manier waarop de formule een forse groei doormaakt. “Straetus is in 2009 gestart, nu negen jaar later hebben we 31 vestigingen. Dat succes is voor een belangrijk deel te danken aan de samenwerking met onze franchisenemers, en aan de franchisenemers zelf. De vent maakt de tent in onze ogen.”
‘Franchise is sowieso uniek in incassoland.’
Zeker in de incassomarkt is dat laatste van belang, erkent Kuipers. “Onze sector staat zo nu en dan in kwaad daglicht, juist ook dat beeld proberen wij te veranderen door transparant, persoonlijk en ondernemend te opereren. We willen het incassovak uit het grijze gebied halen door klantvriendelijk te incasseren.” Zo heeft Straetus met de 34 vestigingen een landelijke dekking. “Franchise is sowieso uniek in incassoland. De regionale vestigingen maken het dat er altijd een vestiging in de buurt is. Regionale binding en landelijke dekking noemen wij dat. De zaken worden geleid door een gedreven ondernemer, hij of zij is het persoonlijke aanspreekpunt van de klant. Zij verdiepen zich in de situatie en begrijpen als geen ander het belang van de klantrelatie”, zegt Kuipers.
Ook wordt er veel informatie gedeeld met klanten en wordt de voortgang van het dossier op elk moment met de opdrachtgever, zowel in persoonlijke contacten als via de online portal (extranet) besproken. Kuipers: “Ook ten aanzien van het doorbelasten van kosten, treffen van betalingsregelingen en uitkeren van gelden zijn we volledig transparant.” Het sluit aan op de manier waarop Straetus als franchisegever handelt, vertelt Kuipers verder. “De lijnen met de franchisenemers zijn kort. Hebben ze vragen, dan kunnen ze altijd bij ons terecht. Ook ondersteunen wij hen in juridisch-, administratief- en commerciële zaken.” Ook wordt er veel gepraat met de franchisenemers in onder meer brainstormsessies. “Wij willen samen met de franchisenemers vooruit, continu werken aan nieuwe plannen om onze dienstverlening verder te optimaliseren. Samen sterker door franchise is dan ook ons motto. En dat dit de goede weg is, bewijst deze nominatie. Super gaaf.”
Vital4Skool
“Winnen, wat dacht je anders”, lacht Ralph Markwat. Hij reageert op de nominatie van de FHC-formule Vital4Skool voor de NFV Franchise Trofee. “Ik ben buitengewoon trots dat zo veel mensen ons hebben genomineerd voor deze Trofee en zie dit als beloning voor hard werken met ons team aan de formule.
Vital4Skool is een bewezen succesvol Schoolkantine-concept, dat bijdraagt aan een gezondere leefomgeving voor leerlingen en medewerkers op scholen”, verklaart Markwat. Het concept is inmiddels actief op circa 40 locaties. “Met name zijn wij aanwezig op het voortgezet onderwijs waar wij het eten en drinken verzorgen voor leerlingen en docenten. Maar sinds 1 januari van dit jaar geven wij middels aanbesteding invulling aan de catering op het ROC van Amsterdam. Daar verzorgen wij nu de totale catering op zeven locaties met in totaal ruim 16.000 gasten. Gaaf”, glundert Markwat. Hij denkt dat de nominatie te danken is aan drie pijlers. “Kijk, de formule op zichzelf is uniek en dient een maatschappelijk doel. Schoolkantines staan over het algemeen niet bekend om lekker vers en gezond eten. Suikerrijk voedsel en louter saucijzenbroodjes en kroketten voeren soms de boventoon. Jongeren worden zo te makkelijk verleid tot ongezonde keuzes en daarmee kun je niet presteren op school. Daarin hebben wij met ons concept verandering in gebracht, met een gezond maar bovenal ook lekker aanbod.” Vital4Skool werkt hiervoor samen met scholen, leerlingen en ouders, maar ook instanties als het Voedingscentrum en Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG). “Uiteindelijk is een verantwoord en eerlijk schoolcateringconcept ontstaan dat continu wordt getoetst en aangepast aan alle richtlijnen van het Voedingscentrum”, zegt Markwat.
Belangrijk onderdeel van het succes is ook het franchisemodel, zegt hij verder. “We werken nauw en intensief samen, op basis van vertrouwen, transparantie en een eerlijk franchisemodel. Onze manier van samenwerken zou je kunnen typeren als een soort soft-franchisemodel, waarbij de ondernemer ook echt in zijn kracht kan ondernemen. We stoppen hem of haar niet in een one-size-fits-all keurslijf.” Bij Vital4Skool hanteren ze volgens de directeur verder een eerlijke fee, geven ze veel ondersteuning en is het verdienmodel goed waarbij de ondernemer kan groeien en meer vestigingen kan gaan invullen. “Dat wordt gewaardeerd, de loyaliteit is enorm groot. Ook bij onze andere formules, we hebben immers 125 franchisevestigingen in drie formules.
De sfeer en verhouding met en tussen franchiseondernemers is gewoon heel erg fijn en respectvol. Vrijwel nooit nemen we afscheid en uitdagingen delen we met elkaar. Het is enorm hard werken, maar ook de voldoening is groot. Zojuist was ik bezig om voorbereidingen te treffen voor onze trendtour naar het buitenland. We creëren daarmee discussies, inspiratie, onderlinge kennisoverdracht en draagvlak. Daarbij kan ik rekenen op meer dan vijftig deelnemers, fantastisch toch.” Niet in de laatste plaats is volgens Markwat het succes van de nominatie voor de NFV Franchise Trofee te danken aan zijn eigen inzet om de franchisesector te behoeden voor de negatieve ontwikkelingen van de afgelopen jaren. “De negatieve uitlatingen in de media, de ontwikkelingen met betrekking tot de Nederlandse Franchise Code en de moeilijke periode rond de Nederlandse Franchise Vereniging hebben enorme impact gehad op het franchisemodel. Ik heb me de afgelopen jaren buitengewoon ingespannen om in de politiek en de sector de opinie te veranderen en getracht om met een select gezelschap de koers te wijzigen. De implementatie van de NFC, en de uitvoering ervan, zou voor zowel franchisegevers als voor franchisenemers tot onzekerheid en onduidelijkheid leiden en verhoudingen op scherp zetten. Zeker voor de kleinere soft franchiseformules was een tegengeluid van groot belang. En ja, dan moet je soms je kop boven het maaiveld uitsteken en je hard maken voor de belangen. Dat doe ik dan. Dat kost tijd en energie, maar je krijgt er veel voor terug. Want zie nu, een nominatie. Super tof.”
‘Positieve vibe’
Het winnen van de NFV Franchise Trofee in 2016 heeft intern bij Yarden gezorgd voor een ‘hele positieve vibe’. Dit zegt franchise manager Ben Buitelaar van Yarden. “We hebben de winst van de Trofee intern flink uitgedragen. Zowel richting de directie, de raad van commissarissen, alle medewerkers en vrijwilligers en natuurlijk richting onze franchisenemers. Iedere franchisenemer kreeg bijvoorbeeld een mooie glazen trofee. Heel leuk, dat werd enorm gewaardeerd.” Volgens Buitelaar is de Trofee een kwaliteitskeurmerk en heeft deze een extra lading gegeven aan het merk Yarden. “Wij hebben het voortraject met de vakjury en de prijs al met al als zeer positief ervaren.”
Vakjury
In totaal kunnen er 100 punten worden verdiend. Een vakjury kent 50 punten toe, verdeeld over de 3 genomineerden. Dit gebeurt tijdens de jurydag waar de genomineerden zichzelf presenteren. De criteria, waaronder hun verdienmodel, de organisatie en de kwaliteit van mensen, spelen een belangrijke rol bij het toekennen van het aantal punten. De andere 50 punten worden gegeven door de leden van de NFV op donderdag 24 mei a.s., voorafgaand aan de officiële uitreiking van de NFV Franchise Trofee 2018.