Zestig dagen, negentig, drie maanden zelfs moeten zzp’ers wachten voordat overheden en bedrijven hun rekening betalen. In een petitie bepleiten zij een maximumtermijn van 30 dagen.
Zzp’ers beklagen zich massaal over wanbetaling. Bedrijven, overheden en andere opdrachtgevers betalen hun facturen aan zelfstandigen heel laat, of soms helemaal niet. Een petitie over dit probleem, Stop wanbetalingen bij zzp’ers, is in iets meer dan een maand tijd door ruim 2.500 mensen ondertekend. De ondertekenaars willen dat overheden en bedrijven beloven binnen 30 dagen hun rekening te betalen. De Bergeijkse freelancekok Han Ernest wacht al maanden tot het kasteel in Brasschaat waarvoor hij acht weken lang de lopende buffetten verzorgde de rekening van 10 duizend euro betaalt. De Utrechtse fotograaf Baber Raja maakte een fotoreportage bij de door veel champagne en BN’ers opgeluisterde opening van drie kledingwinkels van Elle, maar kon fluiten naar zijn 1.000 euro toen het bedrijf dat de Elle-winkels exploiteerde failliet ging. En de Sassenheimse tegelspecialist Ruud Berg spant een rechtszaak aan tegen de klant die al sinds oktober weigert te betalen voor twee klussen. Het zijn zomaar wat voorbeelden van eenpitters met wanbetalende klanten. Veel zelfstandigen zonder personeel beklagen zich dat grote bedrijven, maar ook gemeenten en andere overheden, facturen vaak pas na 60 of zelfs 90 dagen voldoen. Purmerender Bas van Riel, eigenaar van een onderhoudsbedrijf, plaatste nieuwe wanden en deuren bij een HEMA in Almere en panieksluitingen bij drie Albert Heijns in het Gooi. Betaald kreeg hij pas na 3 maanden, ondanks dat op de factuur een betaaltermijn van 2 weken stond. ‘Dus toen ik laatst bij de HEMA een rookworst haalde, zei ik tegen het personeel achter de balie dat ik pas over 90 dagen zou betalen. Dat vonden ze heel raar. Nou, zei ik, dat is precies wat jullie werkgever doet.’ Van Riel ergert zich eraan dat grote bedrijven met hun uitstelgedrag misbruik maken van minder machtige zzp’ers. ‘Ik heb me aan strakke deadlines te houden’, zegt ook fotograaf Raja, ‘maar bedrijven nemen het een stuk minder nauw met de betalingsdeadline.’ Natuurlijk hoort het risico op wanbetaling nu eenmaal bij het ondernemerschap zoals het risico op regenval hoort bij het tennistoernooi van Wimbledon. Maar zzp’ers staan bij wanbetaling een stuk minder sterk dan multinationals met een vreeswekkende juridische afdeling. Het Platform Zelfstandige Ondernemers, een belangenvereniging voor zzp’ers, herkent het probleem. ‘Wij krijgen veel klachten van zzp’ers dat ze te langzaam betaald krijgen, of helemaal niets ontvangen omdat een klant failliet gaat’, zegt een woordvoerder. Wanbetalingsmalheur voorkomen De belangenvereniging wijst erop dat zelfstandigen het risico op wanbetaling kunnen afdekken met het initiatief zZeker van de ZZP Servicedesk en het bedrijf SVEA Finans. Tegen een kleine vergoeding kunnen zzp’ers hun facturen onmiddellijk voorgeschoten krijgen en int zZeker vervolgens het geld bij de opdrachtgever. Sassenheimer Ruud Berg heeft nog voor ruim 15 duizend euro openstaan aan niet geïnde facturen. ‘Dat komt neer op driekwart van mijn jaarwinst’, zegt Berg. Hij is in zee gegaan met een incassobureau voor ondernemers om toekomstig wanbetalingsmalheur te voorkomen. ‘En alles wat met de particuliere handel te maken heeft, laat ik voortaan vooruitbetalen.’ Martijn Pennekamp van internetplatform ikwordzzper.nl merkt dat het veel beginnende zelfstandigen ontbreekt aan een financiële buffer om wanbetaling op te vangen. ‘Als je eerste klanten pas na twee of drie maanden betalen, moet je die tijd zien te overbruggen.’ ‘Ik adviseer beginnende zzp’ers dat je minstens een half jaar aan netto-omzet op je rekening moet hebben staan ter overbrugging. Als je elke maand 2.000 euro nodig hebt om van te leven, moet je minstens 12 duizend euro aan vermogen hebben. Maar veel zzp’ers beginnen zonder enig vermogen en zijn afhankelijk van één of slechts enkele opdrachtgevers. Dat is vragen om problemen.’ bron Volkskrant