De grote hoeveelheid wanbetalers zorgt ervoor dat de honderdduizenden klanten van de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) volgende maand een dubbele rekening moeten betalen. Dit betekent voor de meeste huishoudens een extra kostenpost van honderden euro’s.
Door wat NLE zelf ‘professionele wanbetalers’ noemt gaat het incassosysteem op de schop. ,,Inmiddels weten wij dat met name professionele wanbetalers, die vanaf het begin al de facturen niet betalen, het meest wezenlijke aandeel in wanbetalingsproblemen veroorzaken”, meldt NLE. Volgens de energieleverancier zijn de tarieven hierdoor wellicht onnodig hoog. Vanaf september wordt er daarom voortaan vooraf geïnd bij de klanten. Dat houdt in dat er die maand dubbel betaald moet worden. Er dient namelijk zowel voor de maand september als de maand oktober geld neergeteld te worden voor stroom. En in oktober krijgt men dan weer de rekening voor november gepresenteerd. Goedwillende klanten lijken hiermee dus eenmalig de dupe te worden van mensen die stelselmatig hun rekening niet betalen. De dubbel betaalde rekening betaalt zich feitelijk pas terug als iemand zijn contract opzegt. Dan krijg je namelijk nog een maand stroom waarvoor je al hebt betaald. Volgens NLE staat in de algemene voorwaarden dat het bedrijf de spelregels die in het contract staan mag aanpassen. Hoewel sommige klanten spreken van een slimme truc van NLE om even de kas te spekken, zegt het bedrijf zelf het vooral te doen in een poging het aantal onbetaalde facturen omlaag te krijgen en daarmee mogelijk de rekeningen in de toekomst te kunnen verlagen. Betalingsregeling ,,We snappen overigens dat niet iedereen dit in september zomaar kan betalen”, laat een medewerkster van NLE weten. ,,Voor diegenen kunnen we een betalingsregeling treffen. Ook bieden wij de mogelijkheid om kosteloos het contract met ons op te zeggen.”