Mobiele providers laten klanten die hun abonnementsgeld niet betalen noodgedwongen met rust, en lopen daardoor mogelijk miljoenen mis.
Volgens BNR is er bij telecombedrijven “paniek” over een uitspraak van de Hoge Raad, die oordeelde dat het niet toegestaan is om abonnementen te verkopen met een “gratis” telefoon erbij. Sinds de uitspraak tonen providers bij abonnementen welk deel van de prijs betaalt voor de telefoon, en welk deel voor de belminuten en data. De providers zouden echter bang zijn om klanten met oude abonnementen voor de rechter te slepen bij wanbetaling, omdat dan zou kunnen blijken dat de hele overeenkomst ongeldig is. “Het gaat om veel geld, zo’n tienduizenden zaken die we voorheen aan de kantonrechter voorlegden”, zegt voorzitter Wilbert van der Donk van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders tegen BNR. Volgens bronnen van de radiozender rekenen providers op een afschrijving van in totaal tientallen miljoenen euro’s. Discussie Woordvoerder Stefan Simons van KPN zegt dat verschillende kantonrechters zaken tegen wanbetalers hebben opgeschort om vragen te stellen aan de Raad. Terwijl wordt gewacht op die antwoorden treden er vertragingen op. “Die vertraging zit hem dus vooral bij de rechtbank. Wij zijn niet gestopt met procedures.” Zowel T-Mobile als Vodafone maken in hun reacties op het bericht niet duidelijk of zij inderdaad geen rechtszaken meer starten tegen wanbetalers. Vodafone stelt dat er een “juridische discussie” is over de uitspraak van de Hoge Raad, maar dat klanten hoe dan ook altijd moeten betalen voor de diensten die ze afnemen. “De uitspraak van de Hoge Raad dat een toestel bij een telefoonabonnement met toestel gezien moet worden als ‘koop op afbetaling’, verandert daar wat ons betreft niets aan”, aldus de provider. “We hebben er alle vertrouwen in dat de rechter die zich daar nu over buigt, daar net zo over denkt.”