Straetus incasso
Heeft u algemene vragen over Straetus en de aanpak van Straetus? Hieronder worden de meest gestelde vragen over dit onderwerp behandeld.
Hoe kan ik contact opnemen met het hoofdkantoor?
U kunt ons bereiken via e-mail (info@straetus.nl) of via telefoon 088-044 0000 (lokaal tarief). Het adres van het hoofdkantoor van Straetus is: Carlsonstraat 3, 8263 CA Kampen.
Welke vestiging is er in mijn regio?
Straetus Incasso is een landelijk opererende formule met meer dan 30 regionale vestigingen. Klik hier voor een vestigingskaart zodat u kunt zien welke vestiging in uw regio is gevestigd.
Waarom is Straetus een goede keuze?
Straetus Incasso is een landelijke formule met regionale ondernemers. De kernwaarden zijn ondernemend, transparant en persoonlijk. De regionale ondernemers stellen alles in het werk om de opdrachtgevers bij te staan bij het incasseren van vorderingen en effectief beheren van debiteuren. Als opdrachtgever ervaart u het gemak van een eigen aanspreekpunt en de daadkracht waarmee acties in gang worden gezet. Wij zorgen voor het innen van vorderingen, zodat u zich kunt concentreren op het zaken doen.
Kan ik franchisenemer worden?
In een aantal regio’s bestaat de mogelijkheid voor ambitieuze ondernemers om zich aan te sluiten bij Straetus Incasso. Klik hier voor meer informatie over de mogelijkheid om franchisenemer te worden.
Ik wil een verhuizing doorgeven.
Graag ontvangen wij binnen 2 dagen de datum waarop u bent verhuisd en uw nieuwe adres. U kunt deze gegevens per e-mail sturen naar info@straetus.nl of per post naar Straetus Nederland tav verhuizing Carlsonstraat 3 8263 CA Kampen.
Wat moet ik doen als ik een SMS heb ontvangen van Straetus?
Wij sturen u een SMS omdat u een openstaande rekening heeft bij één van onze opdrachtgevers. In het bericht staat uw dossier/referentienummer en ons telefoonnummer. Houd het dossier/referentienummer bij de hand als u telefonisch contact met ons opneemt.
Ik ontvang post van Straetus die niet aan mij geadresseerd is, wat nu?
De ontvangen poststukken kunt u retour zenden. Indien u bekend bent met de correcte gegevens van de betreffende debiteur kunt u deze vermelden op het poststuk alvorens u deze retour zendt.
Waarom overgaan tot incasso?
Wanneer u uw dienst en/of product levert, is het vanzelfsprekend dat hier een (geldelijke) vergoeding tegenover staat. Het blijkt alleen een stuk minder vanzelfsprekend te zijn dat de debiteur ook zijn deel van de afspraak na komt en dat u dus uw geld ontvangt.
Het is van belang dat u uw openstaande vorderingen uitbesteedt indien het u niet lukt om deze zelf te incasseren. Wanneer u dit niet doet, brengt u uw eigen liquiditeit in gevaar en kan de mogelijkheid ontstaan dat u zelf uw rekeningen niet meer kunt betalen. Door een incassobureau in te schakelen kunt u onnodige afschrijvingen voorkomen en uw marges verbeteren.
Heeft Straetus een persoonlijke werkwijze?
Bij Straetus krijgt u een vast contactpersoon toegewezen zodra wij uw eerste vordering in behandeling hebben genomen. Op deze manier kunnen wij garant staan voor persoonlijk contact, hoge kwaliteit en een zo efficiënt mogelijke afhandeling van de dossiers. U wordt op deze manier niet van het kastje naar de muur gestuurd, want u weet bij wie u terecht kunt.
Wat is Straetus haar advies voor het pre-incasso traject?
Wij adviseren u ten eerste om de betalingstermijnen kort te houden en een herinnering te versturen zodra de betalingstermijn verstreken is. Op deze manier heeft de klant door dat het noodzakelijk is dat er op tijd betaald wordt en merkt hij dat u proactief bezig bent met het incasseren van uw vorderingen. Dit heeft een positieve werking op het toekomstige betalingsgedrag van uw cliënten. Verder zorgt u ervoor dat u het geld waar u recht op heeft krijgt voordat uw cliënt zich in een verdere staat van liquiditeitsproblemen verkeert en het zeer onwaarschijnlijk wordt dat u uw geld nog krijgt.
U dient een natuurlijk persoon ten minste een keer te hebben aangemaand, voordat u ter incasso kan overgaan. Wanneer u na deze aanmaning nog steeds geen betaling van uw debiteur heeft ontvangen binnen laatste betalingstermijn van 14 dagen, kunt u uw vordering overdragen aan Straetus Incasso. Wij adviseren u dan ook dit zo tijdig mogelijk te doen om op deze manier de achterstallige betaling in een zo vroeg mogelijk stadium te innen.
In uw schriftelijke aanmaning dienen de volgende onderdelen te zijn opgenomen.
- – Een vermelding dat u genoodzaakt bent een incassobureau in te schakelen wanneer er wederom niet betaald wordt binnen de aangegeven betalingstermijn en dat de kosten die hier uit voortvloeien voor rekening van de wanbetaler zijn;
- – Een vermelding van de hoogte van de incassokosten die in rekening zullen worden gebracht (zie WIK-Staffel);
- – Een vermelding van een aanbod met een laatste betalingsmogelijkheid zonder incassokosten van 14 dagen, aanvangend de dag na de aanmaning.
Het is tevens verstandig om uw algemene voorwaarden aan te passen conform de eisen van de WIK. Straetus Incasso kan u hier eventueel bij assisteren.
Wanneer kan ik mijn vorderingen overdragen/ter incasso gaan?
Voordat u uw vordering kan overdragen aan Straetus Incasso, dient u zich aan de wettelijke termijnen gehouden te hebben. Na het verstrijken van de factuurdatum dient u bij consumenten een kosteloze aanmaning te versturen met een betalingstermijn van 14 dagen, voordat u uw vorderingen kunt overdragen. Bij bedrijven is dit niet het geval en kunt u na het verstrijken van de betalingstermijn gelijk ter incasso overgaan.
In de aanmaning voor consumenten dient u te vermelden dat u gedwongen bent om een incassobureau in te schakelen. Daarnaast dat de incassokosten die hier uit voort vloeien voor de wanbetaler zijn, wanneer er niet binnen de aangegeven betalingstermijn betaald wordt. Tevens dient u de hoogte van de incassokosten in uw aanmaning aan consumenten te vermelden (klik hier om de hoogte van de incassokosten te berekenen).
Wanneer ook de datum van deze aanmaning is verstreken, kunt u ons een mail sturen met daarin de documentatie als bijlage. U kunt uw incasso-opdracht zelfs nog gemakkelijker inleveren, namelijk via de knop bovenin het scherm (of klik hier).
Is de voortgang per zaak in te zien en real-time te volgen?
Ja, door op uw account in te loggen en een specifieke zaak te selecteren zijn de acties zichtbaar. In één oogopslag is te zien in welke fase een incassotraject zich bevindt. Daarnaast is er de mogelijkheid om op elk gewenst moment een traject te pauzeren of te stoppen.
Kan een incassotraject tussentijds worden gepauzeerd of beëindigd?
Ja, indien er betaald is of er anderzins een regeling is getroffen kunt u een zaak op elk gewenst moment pauzeren of beëindigen. Een gepauzeerde zaak kan op een later moment met één druk op de knop weer worden voortgezet.
Wat is het minimum bedrag dat Straetus kan incasseren?
Straetus is in te zetten voor de incasso van al uw onbetaalde facturen waarvan de uiterste betaaldatum is verstreken.
Op welke wijze kan een een openstaande vordering bij Straetus aangeboden worden?
Na het aanmaken van een account via www.Straetus.nl kunt u uw incassozaken direct indienen. Het indienen van een incassozaak wordt door middel van invulvelden begeleid.
Voor klanten die doorlopend te maken hebben met veel incassotrajecten bieden wij de aanvullende mogelijkheid om incasso zaken en statuswijzigingen geautomatiseerd uit te wisselen met uw eigen systemen. Straetus bouwt hiervoor met haar ontwikkelteam in eigen beheer koppelingen die het Straetus platform koppelt aan uw grootboek of boekhoudpakket.
Straetus heeft inmiddels veel ervaring op gedaan met de koppeling van haar omgeving aan externe software pakketten van waaruit incasso batches onttrokken dienen te worden. Voorbeelden hiervan zijn de koppelingen en plug-ins die wij hebben ontwikkeld voor diverse van onze partners zoals online boekhoud programma’s en de systemen van partners binnen de accountancy. Mocht u met ons van gedachten willen wisselen over de mogelijkheden die Straetus uw bedrijf kan bieden middels geautomatiseerde koppelingen dan kunt u contact met ons opnemen via 088-0440000
Wat is de werkwijze van Straetus?
Straetus maakt gebruik van diverse innovatieve mogelijkheden voor het benaderen van uw debiteur. Tijdens het incassotraject wijzen wij uw debiteur op verschillende manieren en diverse momenten op uw openstaande vordering.
Het Straetus traject bestaat uit het aanmanen van uw debiteur middels fysieke brieven, (aangetekende) e-mail en sms-berichten. Daarnaast kan een debiteur ook telefonisch benaderd worden en zet Straetus in sommige gevallen een huisbezoek in.
Is er een overzicht van actuele statussen en de stand van zaken binnen lopende trajecten?
Zodra een zaak gestart wordt, zal Straetus een dossier opbouwen waarop online ingelogd kan worden. Binnen het dossier worden alle acties die Straetus onderneemt richting uw debiteur gelogd.
In uw startscherm wordt een overzicht van uw lopende zaken per fase getoont. Tevens wordt een actueel actie overzicht getoont waarin trajecten worden gepresenteerd die actie behoeven (bijvoorbeeld ingeval uw debiteur een reactie gegeven heeft binnen het Straetus traject).
Ik heb mijn vordering binnen het Straetus incassotraject nog niet ontvangen. Hoe gaat Straetus om met het eventuele gerechtelijke vervolgtraject?
Straetus heeft partnerafspraken met deurwaarders waardoor een vordering nog dwingender kan worden uitgevoerd.
Ingeval uw vordering na een minnelijk incassotraject via Straetus nog niet is voldaan zetten wij uw zaak door naar een bij ons aangesloten deurwaarder. Hiermee is het gerechtelijke traject vanuit het dossier wat Straetus heeft opgebouwd, eenvoudig op te starten.
Na het doorzetten van een incasso dossier zal de deurwaarder dit dossier beoordelen en contact met u opnemen en adviseren over het voortzetten van het dossier in de gerechtelijke fase en informeren over de eventuele kosten die daarmee gemoeid zijn.
Kan ik als particulier ook een vordering bij Straetus indienen?
Ja, echter bij particuliere vorderingen dient u wel al zelf uw debiteur ingebreke te hebben gesteld. Daarnaast moet een en ander op papier zijn vastgelegd. Deze schriftelijke vastlegging dient u aan ons te overleggen.