De afname van de economische groei in de VS vertaalt zich in een stijging van het aantal faillissementen. Kredietverzekeraar Atradius verwacht voor 2016 een toename van twee procent, met name als gevolg van de gedaalde grondstofprijzen en een tegenvallende exportvraag.
Kentering
De kentering werd voor het eerst zichtbaar in juli van dit jaar. Na het wegebben van de financiële crisis nam het aantal faillissementen aanvankelijk fors af: werden er in het tweede kwartaal van 2013 nog 34.892 bedrijfssluitingen genoteerd, in het vierde kwartaal van 2014 was dit aantal gedaald tot 24.735. Met ingang van 2016 krulde de curve weer licht omhoog, van 24.797 faillissementen over het eerste kwartaal tot 25.227 over het tweede kwartaal.
‘Drill, baby, drill!’
De voornaamste oorzaak van de toename is het drama dat zich afspeelt in de Amerikaanse oliesector. Sinds de olieprijs vanaf 2014 een daling inzette, is de booming business van de schalieoliewinning geleidelijk opgedroogd. De hartenkreet van vice-presidentskandidaat Sarah Palin, die ondernemers tijdens een tv-debat in oktober 2008 met de oproep ‘Drill, baby, drill!’ aanspoorde de boor in Amerikaanse bodem te zetten, is een wrange herinnering geworden. De olieprijs beweegt zich momenteel rond de 45 dollar per vat. Omdat de relatief kostbare winning van schalieolie beneden een prijs van tachtig dollar per vat niet meer rendabel is, vallen de oliebedrijven bij bosjes om. Van begin 2015 tot nu hebben 102 Amerikaanse en Canadese olie- en gasbedrijven faillissement moeten aanvragen. Het advocatenkantoor Haynes and Boone, dat een oil bankruptcy monitor bijhoudt, heeft becijferd dat deze ondernemingen een totaalbedrag van 67,8 miljard dollar aan schulden achterlaten.
Oplopen betalingstermijn
Volgens Atradius leidt deze ontwikkeling in combinatie met een afzwakking van de Amerikaanse export tot het oplopen van de betalingstermijn in het onderlinge zakelijke verkeer. In de net verschenen betalingsbarometer, een rapport dat het financiële gedrag van ondernemers in de VS, Canada, Mexico en Brazilië weerspiegelt, signaleert de kredietverzekeraar dat B2B-facturen langer op betaling moeten wachten. Atradius voorspelt dat de DSO-ratio, de Days Sales Outstanding ofwel het aantal dagen dat verstrijkt voordat een bedrijf betaald krijgt, in de komende twaalf maanden scherp zal stijgen, in de VS zelfs met 20,3 procent.
“De verwachtingen voor de solvabiliteit van bedrijven in de Nafta-landen en Brazilië zien er nog niet heel gunstig uit. Vooral de ontwikkelingen in de VS, waar het aantal faillissementen zal stijgen, verdienen aandacht omdat de VS een belangrijke exportmarkt is voor Nederland”, vertelt Tom Kaars Sijpesteijn, algemeen directeur van Atradius Nederland.
“Er is veel onzekerheid over de gevolgen die de uitslag van de presidentsverkiezingen kunnen hebben voor de Amerikaanse economie en de handelsrelaties met het buitenland. Ook is sprake van een onduidelijk monetair beleid en dat werkt valutarisico’s in de hand “Toch zijn er ook veel kansen op de Amerikaanse markt waarop Nederlandse bedrijven kunnen inspelen. Tegelijkertijd moeten zij zich wel bewust zijn van mogelijke betalingsrisico’s en hiertegen de nodige maatregelen treffen.”
Maatregelen bij uitblijven
Uitblijvende betalingen hebben grote financiële gevolgen voor bedrijven in de regio. Zo heeft ongeveer 30%van de ondernemingen maatregelen getroffen om de cashflow te corrigeren. Bovendien heeft een vijfde van de bedrijven zelf een betalingsachterstand opgelopen bij hun eigen leveranciers. Met als gevolg dat extra financiering noodzakelijk was of er verlies is geleden. Om hun winstgevendheid te beschermen, geeft 40% van de bedrijven aan verzekerde vormen van betaling te eisen van hun klanten. Ook zijn zij van plan in het komende jaar kritischer te kijken naar de kredietwaardigheid en de betalingsmoraal van hun klanten.
“Het vooruitzicht voor de insolvabiliteit in de meeste ontwikkelde markten, zoals de VS en Canada, is verslechterd. De bedreigingen die hierdoor worden veroorzaakt, kunnen alleen het hoofd worden geboden als bedrijven kiezen voor een solide managementstrategie voor uitstaande zakelijke vorderingen. Zo creëren zij voor zichzelf de voorwaarden om op een verantwoorde manier te groeien”, benadrukt Andreas Tesch, Chief Market Officer van Atradius N.V.