Het aantal consumenten met een betalingsachterstand op de hypotheek is in het afgelopen jaar gegroeid.
Er zijn nu 112.800 mensen die moeite hebben met het betalen van hun hypotheeklasten. Dat zijn er ruim twaalfhonderd meer dan een jaar geleden. Het gaat dan om consumenten die meer dan honderdtwintig dagen te laat zijn met hun betaling. Ondanks de stijging noemt BKR de cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar “bemoedigend”. Er zijn in de afgelopen drie maanden ruim vijftienhonderd consumenten met een betalingsprobleem op de hypotheek bij gekomen. Maar dat zijn er flink minder dan in het eerste kwartaal van 2014. “Toen kwamen er nog bijna 5.800 mensen in de problemen”, meldt het bureau. “Ondanks de bemoedigende cijfers over het eerste kwartaal moeten we ons blijven realiseren dat 113.000 consumenten een enorm financieel probleem hebben”, stelt algemeen directeur van BKR Peter van den Bosch. “Dat zijn, ter vergelijking, bijna alle inwoners van een stad als Dordrecht.” BKR beheert elektronische dossiers in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) van iedereen die in Nederland een krediet heeft afgesloten. Daarin staat onder meer vermeld of iemand betalingsachterstanden heeft.