Volgens de organisatie staan veel facturen nu een stuk minder lang open omdat er meer maatregelen worden getroffen om tijdige betaling te stimuleren. Zo schakelen bedrijven sneller een incasso-organisatie in om openstaande rekeningen te vorderen. Ook worden er soms creatieve oplossingen bedacht wanneer even niet betaald kan worden, zoals ruilhandel of ‘in natura terug betalen’. Wanneer een hoveniersbedrijf een website laat maken door een internetbedrijf, kan die hovenier bijvoorbeeld het tuintje van het internetbedrijf verzorgen, zegt VCMB-voorzitter Mannes Westhuis.
Faillissementen Net als vorig jaar wordt ongeveer driekwart van de rekeningen binnen de afgesproken termijn afgerekend. Door het hoge aantal faillissementen moeten bedrijven dit jaar wel meer afschrijven op rekeningen die helemaal niet worden betaald, blijkt uit het onderzoek. Een kwart van de bedrijven liet VCMB weten meer dan 1 procent van de omzet mis te lopen door niet betaalde facturen. Vorig jaar was dit nog een vijfde van de bedrijven.