Afgelopen week meldde zich een opdrachtgever die zich afvroeg of wij nog iets konden doen met een openstaande factuur van zijn klant die dateerde uit 2011. Zijn klant moest dus al in 2011 een rekening betalen en had dit nagelaten.
De juridische vraag is of deze vordering nu verjaard is? De opdrachtgever had nagelaten binnen 2 jaar na de eerste factuur een herinnering te sturen van het openstaande bedrag. Daarnaast betrof het een consument en ging het ook nog om een product welke de consument niet had betaald. Volgens de wet is een opstaande vordering van een product bij consumentenkoop na 2 jaar verjaard. Hierdoor kon de opdrachtgever nu niet langer aanspraak maken op het openstaande bedrag bij consument. Er bestaan verschillende verjaringstermijnen waar men als bedrijf op dient te letten bij het incasseren van openstaande facturen. Zo geldt er bijv. een verjaringstermijn van 5 jaar tussen b2b vorderingen. Onze Tip. Men kan de verjaringstermijn opnieuw in laten gaan door tijdig een herinnering te sturen. In bovengenoemde zaak had dit binnen 2 jaar na de eerste factuur moeten gebeuren. Dan zou de verjaringstermijn vanaf de herinnering opnieuw 2 jaar gaan lopen en zou de opdrachtgever steeds de termijn met 2 jaar kunnen blijven verlengen. Men noemt dit “stuiten”. Er zitten aantal voorwaarden aan deze stuitingsbrief. Hier gaan we in de volgende zaak van de week dieper op in.