Al geruime tijd groeien wij als franchise incasso organisatie op internationaal gebied. Maar ook binnen Nederland is de stijging goed te merken. Verspreid over Nederland worden er meerdere nieuwe vestigingen geopend door nieuwe- maar ook bestaande franchisenemers die wegens succes een tweede vestiging openen of overnemen. Dit succes is uiteraard te danken aan de “goede” betalingsmoraal die binnen Nederland heerst. Hoewel we samen langzaam steeds weer meer kunnen besteden, wordt er nog regelmatig gepast en gemeten welke facturen deze week mee zullen gaan met de betalingen. Ook is het afspreken van een betalingsregeling niet meer dan normaal in deze tijd en bieden leveranciers deze mogelijkheid vaak zonder veel moeilijkheden.
One size fits all
Het succes bij goed debiteurenbeheer en incasso komt voort uit de persoonlijke maat die er aan wordt toegevoegd – One size does not fit all -. Mensen en bedrijven kiezen er over het algemeen niet bewust voor om betalingsproblemen te hebben. Maar eenmaal in de problemen, is er uitkomen een tweede. Je kent het wel, het belletje naar de klant die – per ongeluk – de betalingstermijn heeft overschreden en hem of haar te vragen waarom er nog niet betaald is. Door te vragen naar de oorzaak kan er ook naar een passende oplossing worden gekeken zodat zonder veel scheve gezichten en irritaties er toch betaald wordt!
Vriendelijke Incasseurs
Wij als incassobureau merken als geen ander dat persoonlijk contact voorop staat – Klantvriendelijk incasseren -. Dan vraag je je nu natuurlijk af, kan dat? Ja, dat kan. Uitgaande van de welwillende debiteur die van zijn schulden af wil komen natuurlijk. Naast bellen en Whatsappen gaan wij zelfs nog een stap verder, wij gaan op huisbezoek bij onze debiteuren, om zo met een goed gesprek en eventueel een kop koffie de mogelijkheden te zoeken naar een oplossing. Afgelopen week is bijvoorbeeld de vestiging Straetus Incasso Rivierenland voor een van onze vestigingen langs geweest bij een debiteur. Met als resultaat: De gehele vordering ter plekke voldaan.
Van Schulden naar Kansen.
Een groep van 12 grote bedrijven, waaronder Aegon, telecomproviders en Nuon gaat ook voor de softere aanpak en noemt zich ‘Van Schulden naar Kansen’. Het doel; samen kijken naar een oplossing. “Bent u werkloos en komt uw WW pas over 2 maanden, geen probleem, dan begint u dan met het aflossen van de achterstand. Bij zorgverzekeraar CZ heeft dit wonderbaarlijk goed effect gehad in de afgelopen 5 jaar is haar debiteuren portefeuille met 50% gedaald. Van 20 miljoen in 2010 naar 10 miljoen afgelopen jaar. Kortom; Neem zelf het initiatief en bel- of ga naar uw debiteuren om uw openstaande posten te verminderen.
Daan Vos, eigenaar Straetus Incasso Arnhem & Achterhoek.