Onze klant van vorige week wilde zijn voorwaarden laten controleren omdat hij na de start van zijn bedrijf ( in 2008) nooit meer inhoudelijk heeft omgekeken naar zijn voorwaarden. De afgelopen jaren is de wet heel veel veranderd. Vele van deze wetswijzigingen hebben ook gevolgen voor uw voorwaarden. 4 belangrijke wetswijzigingen die gevolgen hebben voor uw Algemene Voorwaarden zetten we voor u op een rij.
1. Incassokosten: in 2012 zijn de incassokosten aan banden gelegd. Vele voorwaarden verwijzen nog naar Rapport Voorwerk II of bepalen dat bij een herinnering administratie – of dossierkosten in rekening worden gebracht. Helaas is dit voor consumenten niet meer toegestaan. Hoeveel u aan incassokosten, bij een consument, in rekening mag brengen is in de wet vastgelegd: Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke kosten. 2. Consumentenrecht: in juni 2014 is er heel wat gewijzigd in het consumentenrecht. Deze wetswijzigingen hebben voornamelijk gevolgen voor de Algemene Voorwaarden van webwinkels. Zo is niet alleen de informatieplicht aangescherpt, maar ook hebben consumenten een langere bedenktijd, moet de webwinkel een modelformulier voor herroeping verstrekken aan consumenten, moet de bestelknop aangepast worden enz. Wij hebben al enige blogs over dat onderwerp geschreven. 3. Betalingstermijnen: uw betalingstermijn mag niet onredelijk zijn, maar er is geen wettelijke minimumbetalingstermijn. Voor B2B gelden de volgende betalingstermijnen: als u niets regelt,bijvoorbeeld in uw contracten of Algemene Voorwaarden, dan geldt er een betalingstermijn van 30 dagen. De maximale betaaltermijn is 60 dagen. Een betalingstermijn van langer dan 60 dagen is alleen toegestaan als u kunt aantonen dat dit voor geen van beide partijen nadelig is. 4.Versoepeling informatieplicht dienstverlener: als u Algemene Voorwaarden hebt dan moet u voldoen aan een informatieplicht. Uitgangspunt is dat u uw voorwaarden moet overhandigen aan uw klanten. Voor dienstverleners is de informatieplicht enigzins versoepeld. Dienstverleners voldoen aan hun informatieplicht als zij hun voorwaarden duidelijk op hun website zetten en op elke pagina van de website een link staat naar de algemene voorwaarden. Een andere mogelijkheid is om uw voorwaarden als link in een e-mail op te nemen waarmee u klant direct wordt doorgestuurd naar uw voorwaarden op de website. Onze tip. Zoals u ziet is het recht heel dynamisch. Daarom raden wij u aan om regelmatig, minimaal 1x per jaar, uw voorwaarden te laten controleren zodat u zeker weet dat ze nog juist en up to date zijn. Alleen zo weet u zeker dat uw voorwaarden u nog voldoende beschermen! Straetus Sittard