Lever je aan bedrijven of overheden (B2B)?
De betaaltermijn bij overeenkomsten tussen bedrijven en bij overeenkomsten tussen bedrijven en overheden is wettelijk vastgelegd.
Bij bedrijven onderling is het zo dat wanneer u zelf niets vastlegt, de factuur uiterlijk 30 dagen na ontvangst van de factuur moet worden betaald.
In de overeenkomst (algemene voorwaarden) mag u een langere betaaltermijn afspreken tot maximaal 60 dagen. Een langere betaaltermijn mag alleen als aangetoond wordt dat dit voor geen van beide partijen nadelig is.
Levert u aan overheden dan moet deze overheid u uiterlijk 30 dagen na de dag van ontvangst van de factuur betalen. Afwijken van deze termijn is vrijwel niet mogelijk.
Lever je aan consumenten (BtoC)?
Voor leveringen aan consumenten geldt geen wettelijke betalingstermijn. De betaaltermijn moet u opnemen in de algemene voorwaarden of het contract.
Meestal staat er een betalingstermijn van 14 dagen op de factuur, maar een langere termijn kan ook.
En wat als de klant niet betaalt?
Als uw klant uw factuur niet of te laat betaalt, mag u een vergoeding voor incassokosten vragen. Daarnaast mag u wettelijke rente in rekening brengen. Incassobureau Straetus kan u hierbij uiteraard bij helpen.
Incassokosten zijn de kosten die u maakt om een geldvordering te innen, als uw klant de factuur niet uit zichzelf betaalt. De vergoeding is een percentage van de rekening. Het minimum van de vergoeding is € 40.
Is uw klant een bedrijf (B2B), dan kunt u in de overeenkomst of de algemene voorwaarden hiervan afwijken. Hebt u geen overeenkomst, dan geldt de wettelijke regeling, deze is vastgelegd in de wet incasso kosten (afgekort WIK).
Wettelijke rente
Bij leveringen aan bedrijven en overheid geldt de wettelijke rente voor handelstransacties. Bij leveringen aan consumenten geldt de wettelijke rente voor niet-handelstransacties.
Moet u een aanmaning naar uw klant sturen?
Alleen als uw klant een consument is. U bent dan verplicht een herinnering / aanmaning te versturen waarin u uw klant 14 dagen de tijd geeft om te betalen. Ook moet u in deze brief exact aangeven welke incassokosten u in rekening zult brengen wanneer er niet binnen deze 14 dagen wordt betaald.
Is uw klant een bedrijf, dan bent u dit niet verplicht en kunt u direct na het vervallen van de betaaltermijn de incassoprocedure starten.