Geld op zich maakt niet gelukkig, maar grip op geld wel”, stelt woordvoerster Gabriëlla Bettonville van het (Nibud). ‘Grip op geld’ is dan ook een van de cursussen die het Nibud de consument aanbiedt om beter te leren omgaan met zijn geld. De stichting, die advies geeft over de huishoudportemonnee, viert zaterdag haar 35-jarig bestaan.
Het Nibud, dat ook veel onderzoek doet, merkt dat anno 2014 steeds meer mensen moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen. Per dag benaderen 14.000 mensen het Nibud met vragen over geld. Op jaarbasis is dat maar liefst 5,2 miljoen keer. Dat was 10 jaar geleden nog maar een miljoen keer. ”Er is nu veel verborgen armoede, ook bij bewoners van een dure wijk. Bij mensen die bijvoorbeeld hun handel hebben zien inzakken, maar wel de hypotheek moeten betalen en in een dure auto willen blijven rijden”, stelt Bettonville. Het Nibud werd in 1979 opgericht tijdens de recessie. De werkloosheid was ook toen hoog en veel mensen hadden moeite om rond te komen. Ongeveer 20 procent van de gezinnen verkeerde toen in financiële problemen. De regering hoopte met behulp van Nibud de gezinnen te leren beter om te gaan met hun geld. Anno 2014 is het niet veel anders: 46 procent van de huishoudens staat rood, zo blijkt uit onderzoek. De vragen waarmee consumenten nu komen zijn wel anders dan vroeger. ”Toen wilden mensen weten wat ze moesten doen en kreeg je vragen als ‘hoeveel geld moet ik mijn vrouw geven voor boodschappen’. Nu komen ze vooral met vragen als ‘hoe kan ik bezuinigen’. Ook willen mensen nu weten hoe ze zaken het beste kunnen regelen”, aldus Bettonville. Ook professionals als overheidsinstanties en woningbouwcorporaties kloppen bij het Nibud aan voor informatie. Vroeger wilden mensen vooral weten hoe ze met weinig geld moesten leven om geen schulden te maken. ”Nu vragen mensen hoe ze met het geld moeten omgaan in deze consumptiemaatschappij”, stelt Bettonville. ”Als je gevoelig bent voor gadgets en niet planmatig met je geld om gaat, is de kans groter dat je in geldnood komt dan wanneer de gadgets je niet interesseren.” Het aanbod van winkels om te kopen op afbetaling is volgens haar voor sommige mensen dan ook funest. ”We raden mensen aan te sparen om een buffer aan te leggen. Velen lukt het niet om te sparen. Als je dat niet kan, moet je ook niet lenen of kopen op afbetaling”, zegt Bettonville.