Sinds de uitbraak van het coronavirus moeten veel bedrijven langer wachten op betaling. Een jaar geleden was 32% van de facturen van Nederlandse bedrijven achterstallig, in de huidige corona crisis is dat opgelopen tot 56%. Een op de tien uitstaande vorderingen wordt zelfs als oninbaar afgeschreven. Vorig jaar was dat 1,3%.
Dat blijkt uit de Betalingsmonitor van kredietverzekeraar Atradius die woensdag wordt gepubliceerd. Atradius vroeg in het derde kwartaal zo’n 2600 bedrijven in West-Europa naar hun betalingsgedrag. In Nederland werden tweehonderd bedrijven uit verschillende sectoren en van verschillende omvang onderzocht.
Ondanks de grote stijging van het aantal achterstallige betalingen is bijna de helft van de bedrijven bereid klanten langere betalingstermijnen te verlenen dan vóór de pandemie, met name aan binnenlandse klanten. De gemiddelde betalingstermijn van Nederlandse bedrijven nam dan ook toe van 28 dagen vorig jaar naar 49 dagen in 2020.
‘Door meer handelskrediet aan te bieden hopen bedrijven hun concurrentievermogen te vergroten en de verkoop te stimuleren’, zegt Edwin Kuhlman, hoofd acceptatie van Atradius. ‘Daarnaast meldde een aanzienlijk deel van de bedrijven dat ze krediet verstrekten om hun klanten te ondersteunen met kortetermijnfinanciering.’
Kettingreactie
Dat lijkt evenwel een soort kettingreactie te veroorzaken want als gevolg van de verslechterde betalingsmoraal stelden 40% van de bedrijven zelf ook de betaling aan leveranciers uit om liquiditeitsproblemen te voorkomen. Om die reden zei ook 30% zich gedwongen te voelen om medewerkers te ontslaan. Ook vroegen 3 op de 10 bedrijven aanvullende financiering aan.
Toch zien veel bedrijven de toekomst zonnig in en verwacht twee derde volgend jaar herstel van de economie. Bijna de helft van de bedrijven verwacht ook dat de kredietwaardigheid van klanten in 2021 zal verbeteren.
Bron: fd.nl