Het aantal late betaling van facturen is in 2015 met 7,5 procent gedaald. Betalingsachterstanden komen net zo vaak voor bij binnen- als bij buitenlandse klanten. Het betalingsmoraal van drieduizend bedrijven in dertien landen is bekeken. Een vijfde van de ondernemingen moest door te laat betaalde facturen zijn eigen betalingen aan leveranciers uitstellen. Bijna een derde van de waarde van zakelijke facturen wordt te laat voldaan. Gemiddeld stonden facturen in Nederland vorig jaar 42 dagen open, vijf dagen langer dan in 2014. Achterstallige facturen worden gemiddeld twee weken na de vervaldatum betaald.
Efficiënter
Nederland presteert beter dan andere Europese landen, waar facturen door de bank genomen 42 dagen uitstaan en de gemiddelde betalingstermijn drie weken bedraagt. Dit wijst erop dat Nederlandse bedrijven efficiënter omspringen met het innen van lang openstaande rekeningen.Wel hebben Nederlandse ondernemers vaker dan hun collega’s elders in Europa te maken met oninbare vorderingen vanwege faillissementen of opheffingen. De bouwsector, de zakelijke dienstverlening en de sector duurzame consumptiegoederen leveren relatief veel oninbare facturen op.