Dat maakt de bank dinsdag bekend. Wanneer de ingevulde naam afwijkt van de naam die bij het ingevoerde rekeningnummer hoort, krijgt de klant een melding. De klant is vervolgens zelf verantwoordelijk voor wat er met die melding wordt gedaan.
De check werkt alleen op Nederlandse rekeningnummers en is bij de bank nu standaard bij mobiel bankieren en internetbankieren.
Verkeerde overboeking
Uit onderzoek van Nederlandse banken blijkt dat klanten ongeveer dertienhonderd keer per maand melding maken van een verkeerde overboeking. 75 procent van hen maakt de fout door gebruik te maken van oude rekeningnummers of een vergissing te maken met het adresboek.
Rabobank ontwikkelde de naamcheck en is de eerste bank die de functie in gebruik neemt. De optie komt ook beschikbaar voor andere banken.
ABN Amro erkent dat Rabobank ”iets moois heeft bedacht”, waar hun klanten op termijn ook gebruik van gaan maken. ING verwacht de check over een paar maanden te kunnen invoeren. Ook de Volksbank sluit aan bij het initiatief.
Privacywetgeving
De reden dat het even geduurd heeft alvorens Rabobank met een op het oog eenvoudige extra controle is gekomen na de invoering van IBAN, heeft volgens Rabobank onder meer te maken met privacywetgeving. Niet alle informatie mag bij een vergissing zomaar worden doorgegeven aan klanten.
Verder wilde Rabobank er zeker van zijn dat de snelheid van het betalingsverkeer door de extra controle niet in het gedrang zou komen.
Consumentenbond
De Consumentenbond laat in een reactie weten blij te zijn dat de bank de controle invoert. De belangenorganisatie hoopt dat andere banken dit voorbeeld volgen.
“Banken hielden lang de boot af met het excuus dat een dergelijk systeem te complex en te duur zou zijn”, zegt directeur Bart Combée van de Consumentenbond.
“Nu blijkt dat een naam-nummersysteem wel degelijk ingevoerd kan worden, moeten zo snel mogelijk alle bankklanten hier gebruik van kunnen maken.”