Afgelopen week meldde zich een opdrachtgever die zich afvroeg of hij zijn verplichting, om de afgesproken goederen te leveren aan zijn klant, mocht opschorten. Immers hij had meerdere facturen openstaan bij deze vaste afnemer. Hij wilde niet eerst leveren omdat hij zich sterk afvroeg of hier überhaupt ooit een betaling tegenover zou staan.
Het kan zo zijn dat u heeft afgesproken dat u eerst aan uw verplichting om bijv. te leveren moet voldoen en betaling pas verschuldigd is na deze levering. In dit geval bent u gehouden op de afgesproken datum te leveren. U kunt in dit geval dus ook niet uw eigen leveringsverplichting opschorten en uw klant wel al verplichten te betalen! Maar wanneer mag u dan wel opschorten? De andere partij moet – in beginsel – in verzuim zijn (=niet tijdig hebben betaald/ zijn afgesproken verplichtingen niet zijn nagekomen). Degene die het eerst moet nakomen volgens de afspraken tussen u beiden kan zich beroepen op opschorting. Ook als vooraf al duidelijk is dat de andere partij niet zal nakomen, kan dit voldoende zijn voor een beroep op opschorting. Er moet voldoende samenhang tussen uw vordering en de overeenkomst tussen u beiden bestaan om de opschorting te kunnen rechtvaardigen. Opschorting is niet mogelijk als de andere partij niet meer kan nakomen. Een beroep op opschorting moet redelijk zijn. De opschorting moet bijvoorbeeld in redelijke verhouding staan met de reden hiervoor. Gevolgen van opschorting Wanneer u zicht beroept op opschorting raakt de andere partij in schuldeisersverzuim. Dit betekent dat deze zijn verplichtingen niet kan opschorten. Hij zal dus nog steeds zijn verplichting aan u moeten nakomen! Opschorting van uw eigen betalings- of leveringsverplichting kan overigens geen reden zijn om schadevergoeding te eisen. Schadevergoeding kunt u wel eisen bij bijv. wanprestatie. Maar let wel: blijkt u onterecht uw verplichting op te schorten dan ontstaat er al snel een tekortkoming aan uw zijde, waardoor de andere partij juist schadevergoeding van u kan eisen! Onze tip. Weeg steeds af of u uw eigen verplichtingen kunt opschorten om de ander tot nakoming te bewegen. Wees aldus alert op betalingsachterstanden, betalingsonmacht of andere tekortkomingen bij uw klant. Let echter wel: u heeft niet altijd het recht om op te schorten, win dus vooraf advies in. U kunt uw klant overigens ook altijd verzoeken om een redelijk betalingsvoorschot aan u te voldoen, voordat u tot levering overgaat. Gwenny Moonen-Titulaer